معنا و مفهوم پورتال (پرتال) چیست ؟

پرتال از نظر لغوی به معنای دروازه (درگاه) می باشد، ولی در حوزه طراحی سایت بستر اینترنت معنا و مفهوم آن صفحه وبی است که اطلاعاتی را از منایع مختلف در یک شکل واحد جمع آوری کرده و دسترسی آن را به کاربر در راستای اعلام خواسته ها و نیاز هایش قرار می دهد. به طور معمول هر منبع اطلاعاتی محدوده ی مشخص به خود را در صفحه وب برای نمایش اطلاعات اشغال می کند، که گاهی اوقات کاربر می تواند مشخص کند کدام نمایش داده شود. به عبارتی دیگر منظور از طراحی سایت پرتال (پورتال)، پایگاهی جامع در بستر وب می باشد که با استفاده از جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون، به تبادل اطلاعات با کاربران پرداخته و پاسخ به نیازهای آنان را بصورت متمرکز و مجتمع در یک پایگاه واحد ارائه می دهد. در واقع پورتال وب (مرکز ارائه خدمات و اطلاعات اینترنتی و اینترانتی) دروازه ای است که اطلاعات و اسناد مهم درون سازمان و سازمانهای مرتبط را بصورت یکپارچه، سازماندهی و مدیریت می نماید و امکان ثبت، تغییر و مدیریت اطلاعات، اسناد و کاربران را بصورتی جامع و به روشهای مختلف تحت وب و شبکه های اینترانت و… فراهم می نماید.

تفاوت میان وب سایت و پورتال وب چیست ؟

در اکثر مواقع مفهوم پورتال ( پرتال ) با وب سایت اشتباه گرفته می شود اما باید توجه نمود که پورتال مفهومی بسیار فراتر و گسترده تر از وب سایت دارد، پرتال ها علاوه بر اینکه خود نیز توانایی انتشار اطلاعات سازمان ها یا شرکت ها را دارند بر خلاف وب سایت ها به منابع و پایگاه های مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهایت اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را بصورت دسته بندی شده ارائه می دهند، و در صورت لزوم با سایر پورتال ها به اشتراک می گذارند. سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها صرفاً جهت مدیریت محتوای یک وب سایت بکار می رود. در حالی که پورتال ها با ویژگی های خاص خود نسبت به وب سایت ها از جمله : انطباق پذیری،جمع آوری اطلاعات، یکپارچه سازی، پشتیبانی انجمنهای اینترنتی می توانند علاوه بر مدیریت محتوا، امکان تبادل اطلاعات با پورتال های دیگر و جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف را نیز فراهم سازند. و در نتیجه می توان گفت: “طراحی اکثر پرتال ها برای کسب درآمد می باشد و بیشتر درآمد های آنها از طریق تبلیغات حاصل می شود.”

مزایای داشتن پورتال (پرتال) چیست ؟

اطلاعاتی که یک پورتال فراهم می کند می تواند داده هایی باشد که به صورتی سازمان یافته اند و امکان جستجوی آسان آنها وجود دارد، مانند: گزارشها، تحلیلها، پرس و جوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار، و یا داده های بدون ساختار، که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از یک بانک اطلاعاتی قرار دارند. مانند: متن ها، صوت ها، تصاویر و یا گرافیک و اشکالی همچون مستندات، ایمیل، زمانبندی قرارهای ملاقات، شرکت در مباحث گروهی و … لازم به ذکر است: پورتال های بسیاری وجود دارند که بر روی خدمات خاص متمرکز بوده و یا به ارائه خدمات به شکلی جامع می پردازند، به عنوان مثال پورتال فروشگاهی بر روی خدمات اقتصادی و بازار متمرکز است و یک پورتال خبری بر روی مسائل خبری و رسانه ای متمرکز است. هدف اصلی پورتال ارتقاء و گسترش کسب و کار بر اساس نیازها و اهداف یک سازمان و یا فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز کاربران برای انجام وظایف و مسئولیتهایشان می باشد، صرف نظر از اینکه منابع کجا قرار دارند.